Den mänskliga faktorn – dagsljus för hälsa, välbefinnande och elevresultat

Undervisningslokaler bör inspirera, vårda och bringa glädje till de som vistas där.

Detta börjar på förskolan och fortsätter till högstadiet och universitet där man finner alla typer av byggnader, från utrymmen avsedda för undervisning, inlärning och forskning, till sociala mötesplatser och sportanläggningar.


Detta innebär tydliga utmaningar när det gäller att utforma nya byggnader och förbättra befintliga utbildningsanläggningar. Det kan handla om att leva upp till kraven på energieffektivitet och hållbarhet, eller speciella krav för mycket kontrollerade miljöer såsom vetenskapslaboratorium.
 

Inomhusmiljöns inverkan på elevers välbefinnande och deras resultat

I en studie av elever som använde utbildningslokaler i olika delar av USA, tittade forskarna på inverkan av naturligt ljus, ventilation, luftkvalitet, akustik och extern utsikt.

Resultaten visar inverkan på elevernas studieresultat av att inte effektivt reglera naturligt ljus.

Vad säger forskningen?
  • Visuell komfort har en väldigt tydlig inverkan på elevresultaten. Inte endast mängden naturligt ljus men också tillgången till extern utsikt.
  • Reflexer på monitorer och whiteboards har en starkt negativ inverkan.
  • Direkt solljus som skiner in i byggnader, särskilt mot östliga och sydliga fasader, medför ett behov av dynamiska solskydd. Solskydd som inte kan styras av de som vistas i byggnaden har en negativ inverkan på elevresultaten, dock i mindre omfattning än om det inte finns något solskydd överhuvudtaget.

I en annan studie som utfördes under ett helt studieår i San Juan Capistrano, California, uppnådde elever som hade mer naturligt ljus i sina klassrum resultat som var 20 % högre i matematikprov och 26 % högre i lästester än elever vars klassrum hade mindre naturligt ljus.

Att skapa ett behagligt inomhusklimat, oberoende av vilka aktiviteter som utförs

Att skapa en bättre inomhusmiljö för människor som vistas i en byggnad innebär inte bara att de får en bättre upplevelse och förhöjd produktivitet, utan kan även bidra till lägre operativa kostnader.

Visuell komfort

Genom automatiskt styrda solskydd kan man:

  • Befrämja naturligt ljus och de fördelar det medför, medan man tar bort oönskade effekter, såsom reflexer på monitorer och starkt sken.
  • Ge människor flexibilitet och frihet att lätt anpassa sin miljö efter behov, t.ex. att växla från dagsljus till mörker när man använder en projektor.

Termisk komfort

Den genomsnittliga utomhustemperaturen stiger och det finns en faktisk risk att våra byggnader överhettas.

Med uppkopplade styrda solskydd kan vi undvika enorma temperaturvariationer; enkelt uttryckt, under sommaren skyddar man exempelvis byggnaden och de som bor eller jobbar där från överhettning pga. direkt solljus och, under vintern förstärker solskyddet isoleringen och maximerar värmevinsterna.

Båda kan leda till ett minskat behov av artificiell uppvärmning, nedkylning och belysning.

Fallstudie

Upptäck mer om dynamiska solskydd för komfort och välbefinnande i utbildningslokaler – läs om vår lösning för Biomedicum i Sverige.

Energibesparing och hållbarhet

Effektiv reglering av dagsljuset kan spela en viktig roll då det gäller ljussättning, uppvärmning och nedkylning av våra byggnader och kan spara upp till 15 - 20 % av en byggnads totala energiförbrukning.

Att skapa grönare, mer hållbara byggnader bidrar vidare till en positiv företagsbild och de fördelar som detta medför, såsom ökad attraktion bland elever och anställda.

Med tanke på en skolas och ett universitets livslängd och antalet elever som använder anläggningarna under den perioden, är det viktigt att uppnå en balans mellan kortsiktiga finansiella intressen och långsiktiga ekonomiska fördelar.

Upptäck mer om dynamiska solskydd för energieffektivitet och hållbarhet.

Dagsljus och produktivitet

I en studie som utfördes under ett akademiskt år i San Juan Capistrano, Kalifornien, fick studenter som utsattes för mera naturligt ljus i sina klassrum 20 % högre resultat på matematikprov och 26 % högre läsförståelse än elever vars klassrum hade mindre naturligt ljus.

26 %

Skolor

Se alla referenser
Queensland University of Technology Science & Engineering Centre
Land
Australia
Stad
Brisbane
Datum
2013
Arkitekt
Donovan Hill + Wilson Architects

At the heart of the Science and Engineering Centre’s redevelopment is The Cube, one of the world’s largest digital interactive learning and display spaces. It soars across two levels and is designed to support interactive …

Läs mer ...
Klicka på länken nedan för att upptäcka vår broschyr om styrningslösningar för skolor.

Kontakta oss för att få reda på mer om dynamisk solavskärmning för skolor!

* obligatoriska fält
* obligatoriska fält